baby

“Parcie na dziecko” a problem z poczęciem

Jeżeli bardzo chcesz zajść w ciążę i staracie się o to z partnerem od dłuższego czasu, być może trudno jest Ci myśleć o czymś innym, niż upragnione dziecko. Jednak właśnie takie intensywne skupienie na posiadaniu dziecka może obniżać Twoje szanse na ciążę.

Nasza redakcyjna koleżanka Aneta opowiedziała nam swoją historię starań o drugie dziecko. Starali się z mężem bezskutecznie ponad rok. Badania lekarskie nie wykazywały problemów z płodnością, więc Aneta i jej partner byli coraz bardziej sfrustrowani tą sytuacją. Wreszcie zdecydowali, że są szczęśliwi jako rodzice jedynaka i nie muszą już dalej powiększać rodziny. Zaczęli bardziej koncentrować się na budowaniu szczęśliwego związku i szczęśliwego dzieciństwa dla swojego syna. W tym samym miesiącu Aneta zaszła w ciążę – bez żadnych interwencji lekarskich.

Takich przykładów, jak historia Anety jest wiele. Dlaczego nasz umysł ma tak przewrotny wpływ na naszą płodność? Gdy bezskutecznie staramy się o dziecko, wiele z naszych myśli ma charakter negatywny: winimy siebie, partnerów, i los, przypinamy sobie łatkę bezpłodnych, koncentrujemy się na tym, że nam się nie udaje. Tym samym wysyłamy do organizmu sygnał, że poczęcie nie powinno mieć miejsca. Dlatego dobrze jest dać naszym myślom odpocząć, przestawić się na pozytywny tor, no i zająć się czymś innym, niż starania o dziecko. Oto kilka prostych sposobów, jak możesz to osiągnąć:

1. Lista wdzięczności. Wielu psychologów (1), filozofów, i duchownych pokazuje nam, że życie z perspektywy wdzięczności za to, co już mamy, jest dużo szczęśliwsze, niż koncentrowanie się na tym, czego nam brak. Stan wdzięczności jest bardzo łatwo wywołać. Po prostu wypisz na kartce jak najwięcej rzeczy, za które jesteś autentycznie wdzięczna – to mogą być wydarzenia, osoby, myśli, przedmioty. Spoglądaj na swoją listę kilka razy w ciągu dnia; możesz do niej dodawać nowe elementy. Możesz ją także napisać w dużym formacie i powiesić na ścianie.

2. Poranna afirmacja. Każdego ranka zastanów się, w jaki sposób chcesz przeżyć dzień. Na czym chciałabyś się dziś skoncentrować? Co chciałabyś osiągnąć? Jak zamierzasz odnosić się do świata? Co chciałabyś czuć? Potem spisz to na kartce, weź głęboki oddech, i spokojnie wygłoś Twoją intencję. Na przykład: Dzisiaj skoncentruję się na tym, aby cieszyć się każdą chwilą, i każdą napotkaną osobą. W pracy skupię się na skończeniu raportu miesięcznego, ale nie będę rozpaczać, jeśli nie napiszę całości. Wieczór poświęcę na relaks i pyszną kolację z mężem.

3. Romantyczna randka. Kiedy ostatnio Ty i Twój partner zrobiliście razem coś romantycznego? Czy współżyjecie zawsze z tylko myślą o ciąży? Jeśli w wasz związek wkradła się rutyna (i stres!), czas podlać oliwy do ognia. Zorganizujcie weekendowy wyjazd we dwoję, romantyczną kolację i wspólną kąpiel w wannie, lub spontaniczny wypad pociągiem do innej miejscowości.

4. Twoja dusza. W dzisiejszym świecie skupiamy się zazwyczaj na pogoni za pracą, pieniądzem, ładną powierzchownością. Ale dla dobrego samopoczucia potrzebne jest coś jeszcze – równowaga duchowa. Naukowcy donoszą, że osoby praktykujące jakąkolwiek formę duchowości żyją dłużej, niż przeciętna populacja i mają niższą zapadalność na wiele chorób (2). Nawet, jeżeli nie jesteś osobą religijną, możesz czerpać korzyści z duchowości. Świetną metodą jest codzienna praktyka medytacji. W tym artykule piszemy o tym, na czym ona polega, a tutaj znajdziesz opis prostej medytacji przygotowanej specjalnie dla kobiet starających się o dziecko.

Spróbuj stosować te cztery strategie przez trzy tygodnie. Jednocześnie prowadź pamiętnik, zapisując Twoje codzienne odczucia i refleksje. Po trzech tygodniach przyjrzyj się swojemu samopoczuciu – różnica może Cię zaskoczyć!

Bibliografia
(1) Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of personality and social psychology, 84
(2), 377. (2) Powell, L. H., Shahabi, L., & Thoresen, C. E. (2003). Religion and spirituality: Linkages to physical health. American Psychologist, 58(1), 36.

Poleć to

One Response to “Parcie na dziecko” a problem z poczęciem

  1. Grzenia 21/07/2014 o 10:13 #

    Poczęcie dziecka wbrew pozorom wcale nie jest takie proste… Ja z mężem starałam się o potomka półtora roku, dopiero po wielu wyrzeczeniach (ścisła dieta i suplementy do niej [promen], codzienne ćwiczenia, zerwanie z nałogami) udało nam się zajść w ciążę. Teraz mamy piękną córeczkę, ale musieliśmy włożyć wiele wysiłku w to, bo się narodziła.

Dodaj komentarz

Wykonanie: WP Desk

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress
google-site-verification: google0d2007442121160d.html
Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0