kwasy omega-3 przed ciążą

Kwasy omega 3: Ważne przed ciążą, w trakcie ciąży i podczas karmienia

Wiele piszemy o tym, jak istotna jest właściwa dieta przed planowaną ciążą. Dziś o jednym z najważniejszych składników diety płodności – kwasach omega 3. Być może słyszałaś, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 wspierają pracę serca, ale mało kto wie, że niosą także pięć kluczowych korzyści dla przyszłych mam:

1) Stanowią budulec komórek mózgu Twojego dziecka. Naukowcy odkryli na przykład, że dzieci kobiet, które podczas ciąży i karmienia przyjmowały suplement z kwasami omega 3 mają wyższy poziom inteligencji, niż dzieci, których mamy nie przyjmowały suplementu z omega-3 (1)
2) Mogą zmniejszyć Twoje ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu, łagodząc objawy tzw. syndromu antyfosfolipidowego, który występuje u 2-5% wszystkich kobiet (2) i poprawiając ukrwienie macicy (3)
3) Działają przeciwzapalnie – dzięki temu mogą łagodzić ogniska endometriozy (4)
4) Zmniejszają insulinooporność (5), która negatywnie wpływa na owulację (ważne szczególnie dla osób z zespołem policystycznych jajników, lub nadwagą)
5) Poprawiają nastrój i łagodzą stany depresyjne (6). Jest to szczególnie ważne, jeżeli daje Ci się we znaki stres związany ze staraniami o dziecko.

Ze względu na te korzyści dla mamy i dziecka, kwasy omega 3 powinny być obecne w Twojej diecie przed ciążą, w trakcie ciąży, i podczas karmienia piersią. Należy o tym pamiętać, bo kwasów omega 3 nie wytwarzamy samodzielnie, lecz pobieramy je z pożywienia. Wyróżniamy dwie grupy kwasów omega 3:

Kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) znajdziesz w mięsie ryb morskich, np. łosoś, makrela, śledź, halibut. Te formy omega-3 są szczególnie zalecane dla uzyskania korzyści zdrowotnych opisanych powyżej.

Kwas α-linolenowy (AHA), znajdziesz w takich pokarmach roślinnych, jak nasiona szałwii hiszpańskiej (tzw. chia), nasiona kiwi, siemię lniane, borówka czerwona, olej lniany, rzepakowy i sojowy, nasiona lnicznika, lub orzechy włoskie. Po spożyciu takich pokarmów nasz organizm przekształca kwas AHA w kwasy EPA i DHA.

Dla uzyskania najlepszych rezultatów powinnaś przyjmować minimum 1000mg kwasów omega 3 dziennie. Jeżeli podejrzewasz, że Twoja dieta nie dostarcza organizmowi wystarczającej ilości kwasów omega 3, zastosuj suplement diety z kwasami omega 3. Najlepiej wybrać suplement zawierający olej rybi z wysoką zawartością kwasów EPA (minimum 15%) i DHA (minimum 10%), ale bez żadnych dodatkowych składników (np. minerałów, witamin, czy enzymów). Taki preparat możesz stosować przez cały okres starań o dziecko, ciążę i karmienie.

Masz pytania, lub chcesz się podzielić Twoimi doświadczeniami? Zamieść komentarz poniżej!

Bibliografia
(1) Helland, I. B., Smith, L., Saarem, K., Saugstad, O. D., & Drevon, C. A. (2003). Maternal supplementation with very-long-chain n-3 fatty acids during pregnancy and lactation augments children’s IQ at 4 years of age. Pediatrics, 111(1), e39-e44.
(2) Rossi, E., & Costa, M. (1993). Fish oil derivatives as a prophylaxis of recurrent miscarriage associated with antiphospholipid antibodies (APL): a pilot study. Lupus, 2(5), 319-323.
(3) Lazzarin, N., Vaquero, E., Exacoustos, C., Bertonotti, E., Romanini, M. E., & Arduini, D. (2009). Low-dose aspirin and omega-3 fatty acids improve uterine artery blood flow velocity in women with recurrent miscarriage due to impaired uterine perfusion. Fertility and sterility, 92(1), 296-300.
(4) Missmer, S. A., Chavarro, J. E., Malspeis, S., Bertone-Johnson, E. R., Hornstein, M. D., Spiegelman, D., … & Hankinson, S. E. (2010). A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk. Human Reproduction, 25(6), 1528-1535.
(5) Parker, G., Gibson, N., Brotchie, H., Heruc, G., Rees, A. M., & Hadzi-Pavlovic, D. (2006). Omega-3 fatty acids and mood disorders. American Journal of Psychiatry, 163(6), 969-978.

Poleć to

, , , , , , , ,

One Response to Kwasy omega 3: Ważne przed ciążą, w trakcie ciąży i podczas karmienia

  1. Ania 23/07/2014 o 14:08 #

    Bardzo ciekawy artykuł, mój lekarz też mi wspominał o kwasach dha, ale nie wiedziałam, że warto po nie sięgnąć jeszcze przed zajściem w ciążę.

Dodaj komentarz

Wykonanie: WP Desk

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress
google-site-verification: google0d2007442121160d.html
Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0