Depresja i niepłodność: Brakujące ogniwo

Masz trudności z zajściem w ciążę i czujesz się przybita? Być może Twój kiepski nastrój to nie tylko wynik niepłodności. Oba problemy mogą mieć to samo źródło: ukryty stan zapalny.

Ukryty stan zapalny 
W swojej najnowszej książce „Spontaniczne Szczęście”, dr Andrew Weil, Amerykański specjalista w dziedzinie medycyny integratywnej, przedstawia mocne dowody na to, że wiele schorzeń, w tym stany obniżonego nastroju i depresja, może być wynikiem ukrytych stanów zapalnych w organizmie. W przeciwieństwie do ostrego zapalenia gardła, ucha, lub wyrostka robaczkowego, ogólnoustrojowy stan zapalny nie daje wyraźnych objawów. Może występować zmęczenie, sztywność i bóle stawów, lub nadwrażliwość skórna. Mogą się także pojawić z pozoru niezwiązane dolegliwości, jak niepłodność (np. PCOS lub endometrioza) i depresja. Niestety większość pacjentów (i lekarzy) nie zdaje sobie sprawy, co za nimi stoi.


Winne są cytokiny 
Co powoduje stany zapalne? Jak dowodzi dr Weil, bezpośrednią przyczyną jest nadmiar cytokin. Cytokiny to białka odpowiedzialne za obronę organizmu przed infekcjami bakteryjnymi i obcymi antygenami. Jedną z takich reakcji obronnych jest właśnie stan zapalny (cytokiny odpowiedzialne są też za gorączkę i dojrzewanie białych ciałek krwi w szpiku kostnym).

Skąd ten nadmiar cytokin w naszych ciałach? Oprócz wirusów i bakterii, sami wystawiamy się dobrowolnie na wiele innych toksyn. Przykładem są nasycone kwasy tłuszczowe zawarte w mięsie i innych produktach zwierzęcych. Kolejne zagrożenie to izomery trans, składnik wszystkich margaryn i utwardzonych tłuszczy roślinnych. Do tego dochodzą konserwanty, barwniki, i polepszacze smaku, dodawane zwykle do żywności przetworzonej. Bombardowany taką żywnością, nasz organizm reaguje intensywną produkcją cytokin, które w dużych ilościach same w sobie są dla nas toksyczne.

Co możesz zrobić
Aby kontrolować poziom cytokin wcale nie trzeba przyjmować leków. Zwiększysz szanse na upragnioną ciążę i poprawisz samopoczucie stosując polecaną przez dr Weila dietę przeciwzapalną. Opiera się ona w dużej mierze na zasadach, które opisaliśmy już na naszym blogu. Składa się głównie z pełnowartościowych produktów zbożowych (kasze), świeżych warzyw i owoców, i sporej ilości produktów bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe typu omega 3 (np. ryby morskie). Należy wyeliminować żywność przetworzoną (ciastka, batony, chipsy, zupki w proszku, wędliny), oraz do minimum ograniczyć spożycie mięsa. Dietę przeciwzapalną opiszemy w szczegółach w kolejnym artykule.

Poleć to
Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Wykonanie: WP Desk

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress
google-site-verification: google0d2007442121160d.html
Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0